A-laget: Tilbake på vinnersporet

Etter to strake tap var det en revansjesugen gjeng som gjestet Tolpinrud stadion fredag kveld til match mot Hønefoss SK. Laget fra Hønefoss har før sesongen byttet trener og er nå under Steffen Schei’s ledelse. Laget i blått består av rekke unge spillere med gode ferdigheter, så vi var forberedt på en tøff match. I tillegg til et solid HSK-lag var junikvelden forholdsvis varm, så her var det duket for en knallhard jobb i 90 minutter.

VIF kom ut av startblokkene i en enorm fart og vi registrerte en megasjanse allerede etter 2 min. Gutta rullet opp et angrep på kant og inne foran mål ventet storscorer Lasse Tangen. Avslutningen gikk dessverre i tverrliggeren, ned på streken og ut i feltet. VIF fortsatte i samme stil og Pål Spone var aktiv på kanten. Unggutten kom til flere gode innlegg, og det var nesten ved flere anledninger. Men etter 20 minutter kom uttellingen. Spone på kant og inne i boksen ventet vår spiller nr. 8, Lasse Tangen. Spissen avsluttet med strak vrist og ballen forsvant som et prosjektil inn i nettmaskene via et HSK-bein. Endelig hull på byllen. Men så skjer det som laget har hatt en tendens til i flere oppgjør, man senker seg et par hakk etter scoring og inviterer motstanderlaget inn i matchen. HSK takket for invitasjonen og utliknet til 1-1 etter en personlig feil i våre bakre rekker der vi serverte ballen til de blåkledde.

Det vekket VIF-gutta fra dvalen og kun minutter etter lå ballen i nettet bak HSK keeperen igjen. Nok en gang var vår toppscorer Lasse Tangen på ferde. 2-1 ledelse til VIF. Lagene gikk til pause med samme sifre. Sett med VIF-øyne, en for liten ledelse i forhold til ballinnehav, spill og sjanser.

Fokus i pausen var å fortsette å spille på våre premisser og ikke invitere HSK inn i matchen igjen. Om det var varmen som preget VIF-gutta i startfasen av andre omgang er usikkert. Men invitasjonen kom i hvert fall. Og deres hurtige angripere fikk større rom å boltre seg i og etter 10 minutter av andre omgang var lagene like langt. 2-2 på Tolpinrud! Nok en gang måtte gutta nullstille og få fart i maskineriet igjen. Etter drøye timen fikk VIF frispark på ca. 30 meter. Vår midtbanegeneral, Kim F Winther, tok fart og banket kula helt oppe i vinkelen. En fantastisk scoring der HSK-keeperen ikke rakk å få opp hendene en gang før ballen lå limt oppe i vinkelen. Dermed var gutta i ledelsen for tredje gang denne varme junikvelden.
HSK fikk litt mer struktur på laget i andre omgang, og gav oss mer kamp i denne omgangen. Med sine hurtige offensive spillere truet de bakrom ved flere anledninger, og etter 75 minutter var det nok en gang balanse i regnskapet. 3-3 stod det på måltavla og kun et kvarter igjen å spille.

Ville gaupene nok en gang reise seg etter å ha tatt ledelsen tre ganger i matchen? Ja, sannelig! Kim F Winther ble spilt igjennom fem minutter før slutt. Unggutten fikk ikke avsluttet ordentlig på første forsøk, men med en enorm vilje fikk han kriget ballen i mål. VIF opp i ledelsen for fjerde gang, og stor jubel på sidelinjen blant de røde. Skulle dette holde nå da?

Gutta stod på i sluttminuttene og kontrollerte inn til en utrolig deilig 4-3 seier. Sett med VIF-øyne var det fullt fortjent etter vår store dominans. Samtidig skal HSK ha honnør for en god andre omgang.
– Vi må si oss fornøyd med 3 poeng her. Det er ikke mange lag som reiser herfra med full pott mot et godt besatt HSK lag, sier trener Øyvind Kjølstad rett etter kampslutt.

Vi takker HSK for matchen, og ønsker de lykke til videre i sesongen!

8. Serierunde 5.div.avd.1, Tolpinrud Stadion 3. juni 2016:

HØNEFOSS SK – VIKERSUND 3-4 (1-2)
0 – 1 (20) Lasse Sundt Tangen
1 – 1 (36) HSK
1 – 2 (40) Lasse Sundt Tangen
2 – 2 (54) HSK
2 – 3 (62) Kim F Winther
3 – 3 (75) HSK
3 – 4 (85) Kim F Winther

Bernt Ole Sprakehaug, Ruben Iversen (kapt), Vegard Hansen, Lars B Uhlen, Lars M Winther (Vegard Bonsaksen inn 65. min), Andreas Sæthre (Kristian Syversen inn 68. min), Kim F Winther, Nicklas Andreassen, Pål Spone, Brahim Boustta (Tom Korsgård inn 34. min) og Lasse S Tangen.