A-laget: Så kom tapet…

Etter en sterk serieåpning for gutta fra Vikersund, skulle vi nå opp mot en av favorittene i 5 divisjon. Motstanderen i kveldens oppgjør har en odds på seier i avdeling.1 på magre 3.00 i følge Nordic bet. Oddsen er også berettiget da Holeværingen sist sesong spilte i divisjonen over. Vi visste hva Holeværingen hadde å by på, men vi skulle få det vrient på en potetåker av en bane bare en svært ivrig bonde fra Østre Toten kunne være stolt av. Holeværingen setter gaupene umiddelbart under press og får noe heldig dyttet inn en scoring tidlig i kampen. Selv om gutta (for kvelden kledd i svart) var klar over hva som møtte dem virket det som de ble litt overrasket over presset fra start. Vi har også lagt premissene for kampen selv da vi har samlet poeng i samtlige av de fem første matchene i årets sesong. Det er få i divisjonen som tar lett på et oppgjør mot gaupene om dagen! Holeværingen fortsatte å trykke på og de flytta beina raskere enn våre gutter. De var også svært godt organisert bakover og rydda unna det meste Vikersund hadde å by på i store deler av omgangen. Vi kommer frem til enkelte halvsjanser som kunne blitt farlig med litt mer tur foran kassa.

Vikersunds beste mulighet kommer etter 28 minutter da Ivers blir pent spilt frem på høyre kant og legger en god ball inn i boks hvor unggutten Heimstad får hodet først på ballen. Ballen går hårfint over og ut i ingenting. Omgangen blir også svært preget av en nokså uerfaren dommer som til tider ser ut til å ha lært fotball via det kjente TV-spillet FIFA. Flere hårreisende avgjørelser (riktig nok begge veier) blir tatt. Det blir gitt kort for kos og ingenting for slakting. For oss ender det med ei brukket nese og en svært stiv nakke i morgen for vår sisteskanse Sprakehaug etter en luftetur en helikopterpilot ville skrytt av til damene. Holeværingen kommer til de største sjansene og de dytter inn nummer 2 etter 25 minutter. Etter størrelse på sjanser å regne, er det en fortjent ledelse til pause.

Gutta får beskjed om å trykke til fra start i 2. omgang og en tidlig scoring kan få kampen inn i vårt spor. Det blir også nevnt fra en supporter av laget fra Beatlesbyen at han har sett større margin snudd i 2. omgang før. De har jo svært lite annet å glede seg over om dagen enn å mimre tilbake til tidene de var store. Vi kunne jo håpe at dette også ville få gaupene inn på vinnersporet igjen. Kamphanene i 1. omgang hadde roet seg litt og dommeren fikk en roligere omgang å håndtere. Scoringen for vår del uteble og Holeværingen så ut til å ha grei kontroll. De fortsatte å pumpe ballen opp på raske kanter som slo inn foran mål. Forsvarsrekka fikk litt å bryne seg på og mellom det 55. og 61. minutt hadde hjemmelaget økt ledelsen med tre. Til tider så det ut som de scoret på alt de fikk innenfor 16 meteren. Hjemmelaget virket fornøyd med ledelsen og skrudde ned tempoet og de satte inne på noen sluggere mot slutten av omgangen. Gaupene produserte lite i denne omgangen også, men kom fremover enkelte ganger uten å skape det helt store. Alt i alt vinner Holeværingen fortjent og tar med seg sin femte strake seier på rad. Men vi skal være freidige nok til å by de opp til dans på ny til høsten på et stuegulv å regne i forhold til kveldens baneforhold. Vi retter blikket inn mot torsdagen da DRIM gjester Tangenodden og vi er tilbake i våre vakre røde drakter.
Håper på køtilstander inn Idrettsveien, og flagga kan på ny heises på brua. Gaupene er klare for nok en batalje, er du?

6. Serierunde 5.div.avd.1, Svendsrudmoen Stadion 20. Mai 2016:

HOLEVÆRINGEN – VIKERSUND 5-0 (2-0)
1 – 0 (2) –
2 – 0 (25) –
3 – 0 (55) –
4 – 0 (58) –
5 – 0 (61) –

Gulekort: Syversen, Bottolfs og Iversen. (To siste, håpløs dommeravgjørelse)

Bernt Ole Sprakehaug, Gunnar Dokken, Kristian Syversen, Tom Bottolfs (Anders Svendby inn 40. min), Lars M Winther, Ruben Iversen, Kim F Winther, Tom Korsgård (Børre Østenengen inn 78. min), Nicklas Andreassen, Ivar Heimstad (Alexander Haveråen inn 70. min) og Lasse S Tangen.