A-laget: Sterk borteseier og 3 nye poeng

Mandag kveld var det duket for årets første bortekamp for våre herrer i rødt. Gaupene hadde pakka bagen klar for å hente hjem 3p på Hønefoss i møte mot Haugsbygd. Kampene på Ringerike er viden kjent for å være harde poeng å få med seg, noe Vikersund har fått smertelig erfare i tidligere sesonger. Haugsbygd er en kompisgjeng som er habile 5.divisjons spillere som har sans for å trille ball. De er også et hardt kjempende lag som mange i årets sesong vil slite med å få med seg noe som helst fra. Kampen startet som gutta var advart mot, et tent Haugsbygd lag, som var klare til å ta sin første 3 poenger for sesongen. (2-2 borte mot Geilo i 1.runde). Haugsbygd kriger og våre gutter blir juniorer i forhold innledningsvis. Hjemmelaget trykker til og etter kun 9 minutters spill må vår eminente sisteskanse Sprakehaug plukke ballen ut av nettet. Bare minuttene før har Sprakehaug vært helt opp i vinkelen å avverget en klasse scoring for hjemmelaget. Haugsbygd tar ledelsen fortjent og styrer de første minuttene med jernhånd.
Hjemmelaget forsetter å sette trykk på gaupene og 4 minutter etter at de har gått opp i ledelsen blir den bakre fireren satt på prøve igjen. En fin stikker blir spilt frem og kaptein Iversen er ørlite sein inn i taklingen og hjemmelaget får tildelt et korrekt straffespark. Iversen sitter igjen med svarteper og slipper heldigvis unna med det gule. Straffa settes knallhardt ned i det venstre hjørnet og utagbart for hvilken som helst keeper i 5.divisjon. Men ikke får vår! Sprakehaug er like lett og ledig som ei dame som gjør seg klar for byen. Klasseredning! Etter dette kommer gaupene mer og mer inn i kampen, og vi ruller opp flere god angrep uten å få hull på byllen. Kampen bølger litt frem og tilbake da Tangen snapper opp en feilpasning i de bakre rekker hos hjemmelaget og curler ballen i lengste rett før pause. 1-1.

Gutta får klar beskjed om å ta tak i kampen og kjempe sokka av seg i 2.omg. Vi får to vitamininnsprøytninger i form av straffemiss og scoring på overtid i 1.omg. Dette får gutta heltente og de går ut i hundre fra start. De første 10 minuttene av 2.omg blir vendepunktet i kampen. Etter 57 minutter er ståa slik at Haugsbygd har karra til seg 3 gule på 10 minutter og Vikersund har fått frispark på drøye 35m. Eldste mann Winther, altså Lars Marius og ikke Trond, han sto heldigvis gått plassert på sidelinja med linjeflagget i hånda! Winther´n smeller like greit til han, og smeller ballen i nettmaskene! Vi har snudd kampen, 1-2! Her fra og inn står gutta virkelig opp, og får et mer robust lag som Haugsbygd til å se ut som smågutter! Vi ruller opp flere gode angrep uten og sette spikeren i kista. Men etter 75 minutter spilles debutanten Bonsaksen fri på venstrekant. Det skal nevnes at Bonsaksen har i løpet av kampen slitt ut to høyrebacker på hjemmelaget. Tredje mann smeller like greit Bonsaksen ned innen for 16m. Klar straffe! Tangen får æren av å gjør som han har gjort så mange ganger før, score mål fra merket. Spikeren smelles godt ned i kista og gaupene tar med seg 3 deilige poeng hjem fra Ringerike!

Neste kamp er allerede på fredag hjemme mot Lier. Skal gutta i rødt feire 1.mai med ”top of the league”? Ta med deg kjerringa og unger, mødre og fedre og eventuelt svigerforeldre. For gaupene er klare for 3 nye poeng!!

2. Serierunde 5.div.avd.1, Haugsbygd stadion, 25. april 2016:

HAUGSBYGD – VIKERSUND 1-3 (1-1)
1 – 0 (09) Haugsbygd
1 – 1 (45) Tangen
1 – 2 (57) Winther
1 – 3 (75) Tangen (str.)

Bernt Ole Sprakehaug, Ruben Iversen, Gunnar Dokken, Lars B Uhlen, Lars M Winther, Ruben Hervig (Vegard Øvereng Bonsaksen fra 15. min), Kim F Winther (Alexander Haveråen fra 89. min), Nicklas Andreassen, Pål Spone (Tom Korsgård fra 76. min) Brahim Boustta, Lasse S Tangen.