A-laget: Seier i serieåpningen

Tirsdag kveld tok Vikersundgutta imot våre gode naboer fra Sigdal, på en flott vårdag på ærverdige Vikersund Stadion. Med spenning i lufta, møtte store og små opp for å se gaupene trille ball. Kampen kom svært godt i gang for gutta i rødt da Spone dundret inn 1- 0 etter kun 2 minutters spill. Skulle dette bli den seriestarten Vikersundgutta hadde håpet på? Sigdal la seg lavt og så ut til å ha en klar plan om å bryte ned gaupene med kontringsfotball bare Drillo kunne vært stolt av. Etter 15 minutters spill slås ballen opp på Tangen som ruver i luften og stusser videre til Boustta som brenner til på volley. Ballen går i en nydelig bue over Sigdals keeper (for kvelden innhentet fra backplassen på 4.divisjonslaget Haugfoss, Håkon Andre Vollan) og utagbart i kassa. Vikersund så ut til å ha god kontroll på kampen og ledet fortjent. Men som vi har hatt tendens til tidligere år, slipper Vikersund seg litt ned, pasningsspillet blir tregere og orienteringsevnen er til tider som en struts med hodet godt under bakken. Dette utnytter Sigdal i en av deres visiter på hjemmelagets banehalvdel etter drøye 25 minutters spill. Ballen slås inn i boks, klareringen fra Vikersund får Sigdal et bein på ballen først og blir ”felt,” og en noe tvilsom straffe blir dømt. Straffen settes kontant i mål av unge Magnus Ulberg hos gjestene. 2-1. Vikersund spiller med et litt tungt gir de neste minuttene, ballen er for det meste i beina hos Vikersundgutta, men kula går for sakte. Men i det 40 minutt må Vollan igjen plukka ballen ut av nettet etter nok en scoring signert av Boustta. Vikersund går til pause med en 3-1 ledelse. Gutta får beskjed om at intensiteten og kvaliteten på pasningsspillet må opp et par hakk i 2.omg. Vikersund tar tak i kampen fra start og i 2.omg er det svært synlig hvem som vil ende opp med 3p etter første runde. Sigdal virker slitene og man ser til tider divisjons forskjell på lagene. Målene kommer også deretter. Tangen putter sitt første for sesongen etter to gode assist tidligere i kampen. 12 minutter senere for Vikersund i dømt et ”billig” straffespark som takk for sist i 1.omg. Tangen tar ansvar og putter sitt andre for kvelden. 4 minutter senere pisker Hervig et nydelig innlegg fra høyrevingen inn i boks, der dukker Boustta opp og header inn sitt tredje for kvelden. Nesten så man kan høre Vikersundlegenden Ivar Bye skrike fra sidelinja, KARABA, STJERNE I BOKA! Ikke nok med det, Tangen vil ikke være noe dårligere enn Boustta og i det 81 minutt fastsetter han sluttresultatet til 7-1. Hat-trick x2 Boustta og Tangen! Litt små grumsete i 1.omg, men totalt sett en god seriestart for gaupene. Vi takker Sigdal for kampen og ønsker dem lykke til videre i sesongen. Så sees vi igjen 1.Juli på ei strøken grønn matte på Prestfoss Stadion. Neste kamp for gutta i rødt er borte mot Haugsbygd mandag 25.4 på Haugsbygd Kunstgress.

1. Serierunde 5.div.avd.1, Vikersund stadion 19. april 2016:

VIKERSUND – SIGDAL 7-1 (3-1)
1 – 0 (02) Spone
2 – 0 (15) Boustta
2 – 1 (24) Ulberg (Sigdal)
3 – 1 (41) Boustta
4 – 1 (60) Tangen
5 – 1 (72) Tangen
6 – 1 (76) Boustta
7 – 1 (81) Tangen

Bernt Ole Sprakehaug, Ruben Iversen (Alexander Haveråen 75.min) Vegard Hansen (Gunnar Dokken 65.min), Lars B Uhlen, Lars M Winther, Ruben Hervig, Kim F Winther (Ivar Heimstad 54.min), Nicklas Andreassen, Pål Spone (Børre Østenegen 80.min) Brahim Boustta, Lasse S Tangen. INB: Tom Bottolfs
Sigdal