A-laget: Tap mot serielederen

Fredag kveld tok gutta turen til Drammen og Marienlyst stadion. Motstander var serieleder Drafn. VIF-gutta har vært svært utsatt for skader denne vårsesongen, og til denne matchen var forfallslista langt som et vondt år! Med en utespiller i mål og en helt nykomponert backfirer var det knyttet stor spenning til matchen.

Bortelaget åpnet solid og Glenn Engan kom seg rundt på høyre kant og slo inn et par gode innlegg i startfasen av matchen. Dog uten at spissene våre traff målet. Hjemmelaget hadde et ekstremt hurtigtog i spissen James Etokebe denne fredagskvelden, og det var han som stod for det som var av farligheter for hjemmelaget. Etter et drøyt kvarter var han på ferde og vår bakre firer fikk vist at mangelen på samhandling var akutt. Etokebe kom seg fri og utespiller Pål Spone var nok litt for passiv i den situasjonen, så Drafn spissen satte ballen bak Spone. Men kun få minutter senere ville Lasse Tangen på scoringslista. En perfekt ball fra Ole Erik Marberg fant Tangen på spissen av 16 meteren og bortelagets spiss bredsidet enkelt inn utlikningen. Resten av omgangen fortsatte i samme spor. Et borteforsvar som ikke fant ut av samarbeidet internt og Etokebes bevegelsesmønster. Dette resulterte i 3 mål til for Drafn før pause. Bortelaget hadde også sine muligheter, men var dessverre ikke så effektive som hjemmelaget.

Andre omgang var 10 minutter gammel da Drafn nok en gang fant nettmaskene og gikk opp i en 5-1 ledelse. Da trodde vel de aller fleste tilstede på Marienlyst at kampen var kjørt. Men det ville ikke de tapre, røde heltene ha noe av. Den siste halvtimen var det VIF-gutta som kjørte fullstendig. Lasse Tangen satte to mål halvveis i omgangen og VIF reduserte til 5-3. Nå var det definitivt match igjen. Drafn-gutta gikk ned for telling med krampe en etter en, men VIF gutta kjørte på med en massiv offensiv. Vi så ballen inne flere ganger, men på mirakuløst vis gikk den enten rett på keeper eller rett til side for mål.

– Dette var en match vi absolutt skulle fått med oss poeng, oppsummerer trener Børre Østenengen etter kampslutt. – Med så mange nye fjes i startoppstillingen, synes jeg vi gjør en god match. – Nok en gang viser vi at vi kan hamle opp med hvilket som helst lag i denne pulja, men det er bittert at vi ikke får med oss noe hjem, avslutter Østenengen.

10. seriekamp, Marienlyst stadion 19. juni 2015

DRAFN – VIKERSUND  5-3 (4-1)

1-0 (16) James Etokebe
1-1 (19) Lasse Tangen
2-1 (25) Jhon Augustin
3-1(36) Jhon Augustin
4-1 (45) T. Gronsgaard
5-1 (56) James Etokebe
5-2 (62) Lasse Tangen
5-3 (65) Lasse Tangen

Pål Spone, Ruben Hervig (Brahim Boustta inn 50. min), Ruben Iversen, Stian Svae, Anders Svendby (Lars Bråthen Uhlen inn 61. min), Lars M Winther, Glenn Engan (Alexander Haveråen inn 61. min) Ole E Marberg, Kim F Winther, Lasse Tangen og Lars Bråthen Uhlen (Espen Thalerud  inn 50. min).