A-laget: 3 poeng mot «Stubben»

Fredag kveld var det duket for nok et lokaloppgjør på Tangen. Det var Tyristubben fra Tyristrand som tok turen til Vikersund stadion. Bortelaget har hatt en svak start på sesongen med kun 1 poeng på de 6 første matchene, og det var ventet at hjemmelaget skulle ta nok en 3 poenger.

Kampen åpnet som de fleste av hjemmesupporterne hadde håpet på med et overtak til hjemmelaget. I sterk motvind festet VIF-gutta grepet på matchen og sendte sine tropper i angrep. Stubben-sweeperen falt i lange perioder helt inn i egen 16 meter, og trøblet med å komme seg ut. Etter kvarteret måtte stopper Kristian Syversen ut med skade og inn kom en spillesugen Tom Korsgård. Stubben hadde vel kun et skudd på mål i hele matchen, og det gikk i gjengjeld i mål. Bortelaget fikk tildelt frispark på ca. 35 meter, og med god hjelp av vinden føyk den rett i mål. Det skal sies at hanskene til Sprakehaug i VIF-målet virket noe glatte i den situasjonen. 1-0 til gjestene, og gutta fra Tyristrand jublet vilt og uhemmet.
Resten av omgangen var spill mot et mål, men hjemmelaget sleit virkelig med å få hull på byllen. De største skeptikerne regnet nok med at det var bortelaget som skulle gå til pause med ledelse. Men Brahim Boustta ville det annerledes. Rett før pause fikk han hodet på ballen og utliknet på en av mange sjanser til VIF i denne omgangen. 1-1 til pause på Vikersund stadion.

Andre omgangen startet som første med dominans til hjemmelaget. Et par bytter i startfasen av omgangen ble gjennomført og det løftet laget. Inn kom spissen Espen Thalerud og den gamle ringreven Vegard Hansen. Godfoten til Hansen var arkitekt bak den andre scoringen til VIF. En presis ball fant Moa Karim foran Stubben-målet, og Karim headet inn 2-1 ledelse til Vikersund.  Sjansene kom på løpende bånd, men kun en glitrende bortekeeper hindret hjemmelaget i å øke ledelsen. Men etter 70 minutter hadde kaptein Ole Erik Marberg fått nok av sjansesløseriet. Og i løpet av de neste 13 minuttene hadde han satt hele tre scoringer bak den gode bortekeeperen. Ekte hat trick på 13 minutter er ikke hverdagskost, selv ikke i 5. divisjon!

I kampens siste minutt avanserte Ruben Hervig fra høyre back. På drøye 20 meter bestemte han seg for å fyre av et skudd. På vei litt til side for mål dukket Alexander Haveråen opp og styrte ballen elegant inn i nota. Unggutten fastsatte dermed resultatet til 6-1 til hjemmelaget.

7. seriekamp, Vikersund stadion 29. mai 2015

VIKERSUND – TYRISTUBBEN 6-1 (1-1)

0-1 (18) Tyristubben
1-1 (41) Brahim Boustta
2-1 (61) Mohammad Karim
3-1 (70) Ole E Marberg
4-1 (82) Ole E Marberg
5-1 (83) Ole E Marberg
6-1 (90) Alexander Haveråen

Bernt Ole Sprakehaug, Ruben Iversen (Vegard Hansen inn 50. min), Stian Svae (Anders Svendby inn 77. min), Kristian Syversen (Tom Korsgård inn 15. min), Lars M Winther (Ruben Hervig inn 65. min), Moa Karim, Ole E Marberg, Kim F Winther, Brwa Ali (Alexander Haveråen inn 73. min) , Brahim Boustta og Pål Spone (Espen Thalerud inn 46. min).