A-laget: 3 poeng i serieåpningen

Det var knyttet stor spenning til første seriematch for 2015-sesongen. Og for en ramme rundt matchen det ble på Tangen denne tirsdagskvelden. Speakertjeneste, åpen kiosk, spiller- innmarsj og et TV-team fra TV2 på plass var noen ev elementene. Hjemmelaget var også iført nye oppvarmingstrøyer utdelt av kampens hovedsponsor, Krøderen Elektro. Og hjemmelaget skuffet ikke de godt over 100 frammøtte tilskuerne som ble vitne til en fartsfylt og meget god 5. divisjonsmatch.

Etter et kvarters spill sendte Vegard Hansen en krempasning i bakrom på Lasse Tangen. Spissen vendte bort forsvareren på en elegant måte, og satte iskaldt inn sesongens første mål. 1-0 til Vikersunds røde hær. Etter en halvtimes spill fikk Hallingdal sin største sjanse i matchen. Et frispark fra snaue 20 meter endte i tverrliggeren og ut. Men ikke lenge etter var det hjemmelaget som fikk hjørnespark. Den presise venstrefoten til Lars Marius Winther fant Fredrik Svae foran kassa, og Svae headet helt upresset i mål. Svae kunne blitt tomålsscorer rett før pausesignalet, da han alene med keeper satte ballen i utsiden av stolpen.

Dermed gikk lagene til pause med 2-0 til hjemmelaget.

Den andre omgangen så ut til å bli målløs helt til Pål Spone entret kunstgresset. I kampens siste minutter banket unggutten inn to mål med sin fryktede venstrefot. Speaker Geir Holberg lagde nærmest sydlands stemning da han annonserte Spone som tomålsscorer. Andre omgang var i det store og hele Vikersund som dominerte, og vi noterte ingen farligheter fra bortelaget i løpet av hele omgangen. I denne omgangen hadde Fredrik Svae et par store muligheter, dog uten uttelling.

– Vi gjør en relativt sett god match, sier trener Øyvind Kjølstad etter kampslutt. – Vi har tatt noen steg fra i fjor, og det blir spennende å se hvordan de andre lagene i pulja er, fortsetter treneren. – Jeg synes samtlige av gutta gjør en solid match, og ekstra honnør til våre innbyttere i dag, avslutter Kjølstad.

1. seriekamp, Vikersund stadion 21. april 2015:

Ca. 120 tilskuere

VIKERSUND – HALLINGDAL2/GEILO 4-0 (2-0)

1-0 (16) Lasse Tangen
2-0 (35) Fredrik Svae
3-0 (90) Pål Spone
4-0 (90) Pål Spone

Bernt Ole Sprakehaug, Vegard Hansen, Håvard Brandtenborg (Brahim Boustta inn 60. min), Kristian Syversen, Lars M Winther (Håvard Brandtenborg inn 75. min), Brwa Ali (Moa Karim inn 21. min), Glenn Engan (Tom Korsgård inn 36. min), Ole Erik Marberg, Fredrik Svae (Pål Spone inn 81. min), Kim F Winther og Lasse Tangen.
Dagens VIF-gutt kåret av juryen: Ole Erik Hovde Marberg. Dagens VIF-gutt får overrekt et gavekort fra Gentis, Vikersunds beste gatekjøkken.