Junior: Seier i første høstkamp

Sommerferien nærmer seg slutten, og første kamp i høstsesongen er allerede historie. Mens stakkars Lars samlet sammen tilgjengelige spillere på Tangen, var det fortsatt mange av juniorene som ferierte rundt i verden. Troppen som reiste fra Vikersund for å møte Konnerud var derfor ny og spennende.

Jørgen Stenbro i skuddet

«Er du god nok, er du gammel nok», er et gammelt ordtak som verserer i fotballkretser. Fire av kveldens spillere er til vanlig spillere på guttelaget, men det viste seg raskt at det slett ikke var gambling å ta med disse på kamp. Respektløst gikk de alle til verks, og sammen med sine noe eldre lagkamerater styrte de kampen fra start til mål.

Kampen ble spilt på en gammel kunstgressbane, med et underlag som mest av alt minte om ei sliten dørmatte. Ballen spratt vesentlig mer enn hva våre gutter var vant til, og vi fikk aldri helt dreisen på egen teknikk. Likevel kom vi raskt til sjanser, uten at det ble veldig farlig. Debutanten Brahim hadde en særdeles god dag på vår venstrekant, og viste både teknikk og god arbeidskapasitet. Flere avslutninger vartet han også opp med. Fra Modum fikk vi i denne kampen med oss Jørgen S, Vebjørn MD og Labinot, sistnevnte iført kveldens trangeste shorts, i beste 80-tallsmote. Alle disse hadde sine muligheter i første omgang, uten at det ble mål. For Konnerud greide vi kun å notere en/to sjanser, i beste fall ispedd et par cornere. Kveldens danske dommer var usikker på hvor lange kamper junior vanligvis spiller, men blåste av etter 45 minutter. Da var stillingen fortsatt 0-0. Det var nok noe av det beste dommeren gjorde denne kvelden…Mørket kom krypende utover i andre omgang, uten at Konnerud ble slepphendte med lysbudsjettet av den grunn. Selv i det dunkle dagslyset fortsatte Vikersund å dominere, og etter et kvarters spill satt den første scoringen. Godt spill fra bortelaget, endte med en corner fra høyre. Den ble kontant headet i nettet av Fredrik. Flott scoring, og en veldig fortjent ledelse. Utover i omgangen fikk Vikersund flere gode muligheter, men uten at det ble scoring. 15 minutter før slutt gir dommeren  oss et frispark, noen meter utenfor hjørnet av 16-meteren på høyresiden. Det indirekte frisparket ble trillet ut til Mohammad, som klistret ballen i krysset. Kveldens flotteste prestasjon!

Noen minutter senere reduserte Konnerud på en av sine sjeldne besøk i vårt felt. Gjennomløpning og innlegg fra på vår høyrekant resulterte i litt klabb og babb, før ballen satt kontant i nettet far 7-8 meter. Konnerud yppet seg litt etter dette, uten at vi ble veldig «skræmt», og kampen endte med fortjent borteseier til Vikersund.

Brahim, Fryktløs debutant.

En lekker scoring fra Mohammad var det, men kvelden huskes nok best for de fire guttespillernes opptreden. Tre debutanter, Brahim, Alexander og Ivar viste seg mer enn voksne for oppgaven. Og, med Kim Fredrik i tillegg (som debuterte i fjor høst), er dette spillere som klubben fort vil få mye glede av. Noen av dere som lurer på om Janka var til stede? Joda, hun stiller alltid opp. Til helgen kan dere lese en dobbelside om henne i Lørdags-VG, under tittelen «Norges trofaste supportere»!

Neste kamp spilles mandag 26.08, mot Vestfossen på Strandajordet.