Junior; Tap mot Tyrifjord

Banen var blytung etter mye regn, lufta var tjukk av pollen og Vikersund hadde motvind hele kampen. Dette er ikke forklaringen på hvorfor juniorene tapte med fire mål mot Tyrifjord, men en oppramsing av fakta rundt kampen.

Tjukt av pollen i lufta

Oppladingen til kampen ble ikke den beste for alle på laget. Janka tok med seg bilen full av spillere, og dro på sightseeing mot Jevnaker. En liten misforståelse av hvor banen lå (langt inne i skogen, og der har vi jo flere å velge mellom), gjorde at kampen måtte utsettes i 15 minutter for at vi skulle få fullt lag. Men, dommer, motstandere og medspillere ventet velvillig på at alle var på plass.

Da dommeren blåste igang kampen, var det  mange av våre spillere som fortsatt stod «på lading». Tyrifjord presset på fra start, og Vikersund stod med «lua i hånda». Hjemmelaget var stadig først i  duellene, og var også sterkest på andreballene. Etter 6 minutter lå den første ballen i nettet bak Jon Kristian. Tyrifjord fikk enkelt spille seg gjennom vårt forsvar, og scoret sikkert, 1-0. Bare fem minutter senere setter de inn nok et mål, denne gangen på corner. En Tyrifjord-spiller får gå opp alene, og heade enkelt i mål, 2-0. Våre spillere står og ser på, mens motstanderne herjer i feltet. Det må sies at det var et pent mål, men litt for gavmildt av gjestene. Vikersund våknet av dvalen utover i kampen, og fikk etterhvert flere gode muligheter. Arbeidsviljen tok seg opp, og Vikersund-spillerne begynte å sende ballen mellom seg. Et vakkert angrep på venstresiden, der debutanten Hermon, Daniel og Abdi spiller seg fint gjennom hadde fortjent en bedre skjebne. Tyriford får avverget Abdis skudd på streken. Bare minutter senere er Abdi frempå igjen, men ballen vil ikke i mål. Likevel, gode takter.

Debutanten Hermon.

Vi begynte å se for oss en opphenting av ledelsen, og håpet på null flere baklengs før pause. Men, da det gjenstår fire minutter er vi sløve igjen. En Vikersund-spiller står og venter på ballen, fremfor å møte, og Tyrifjord lar seg ikke be to ganger. De snapper opp, og på nytt sklir de forbi vårt forsvar, og øker til 3-0. Lagene går til pause, og Vikersund må ta samling i bånn.

Andre omgang blir en mye hyggeligere affære. Guttene er tøffere i duellene, og viser større tæl enn i første omgang. Tyrifjord må ty til hardere midler i duellene, og vi oppnår blant annet to/tre frispark i god posisjon. Vi får sjansen like utenfor 16-meteren, men ingen av skuddene treffer mål. Tyrifjord får også tre gule kort i denne perioden, noe som tyder på at Vikersund var i førersetet. Det blir ikke noen mål på bortelaget i denne kampen, men de kan si seg fornøyd med en god omgang. Bare minutter før full tid øker imidlertid Tyrifjord til 4-0. Ett langt oppspill sniker seg frem til hjemmelagets spiss, som smeller ballen i nettet.

Vikersund taper denne kampen på en særdeles svak start. Dette i tillegg til at motstanderne var mye tøffere i duellene, og kanskje mer tent på seier, gjorde at seieren var fullt fortjent til Tyrifjord. Vi har hatt en tendens til å gå ut i kampen på altfor lav tenning, og dette må vi gjøre noe med. Vi har en bred tropp etterhvert, og nå er det på tide for spillerne å sloss for plassen sin, og vise at de vil vinne. Allerede tirsdag er det ny kamp, denne gangen på Tangen, mot Ådal. Den har vi ikke råd til å tape.