VIF G-98 slo Solberg i en målrik kamp.

Det var klart for revansje oppgjør mot Solberg på lørdag i Vikersund. Et lag de tapte 5-3 for borte i vår. Solberg hadde startet høst sesongen med to 6-0 seire over henholdsvis Jevnaker 2 og HBK 2. Kampen ble en farts fylt batalje med hele 12 mål, men VIF fikk sin revansje etter mye fint angrepsspill og flotte mål. Daniel gjorde sin debut i mål i år og klarte seg meget bra etter en litt rufsete start på kampen. Trekløveret Pål, Ivar og Kim Fredrik var de mest toneangivende ute på banen. Ellers ros til hele laget for vilje til å stå på i 2 x 35 minutter.

Lørdag 08.09.12. Kl.14.30 på Vikersund kunstgress.

Vikersund-Solberg (4-4) 7-5.

Mål: Pål Spone 3, Kim Fredrik Winther 3, Ivar Heimstad 1.

Dommer: Ole Tom Amlien, Jevnaker IF.
Gule kort: 2 til Solberg

Vikersund stilte med følgende lag: Daniel Skage Schou(70)-Benjamin Engebretsen(42)-Aleksander Jørgensen(63)-Sivert Drolsum(35)-Alexander Haveråen(70)-Håkon Ørpen(42)-Ivar Heimstad(70)-Petter Stenbro(70)-Niklas Didriksen(63)-Kim Fredrik Winther(70)-Pål Spone(70)-Erik Berg(35)-Kjetil Hellum(35)-Kristoffer Hartz Braathen(35)

Vikersund fikk en knallstart på kampen. Etter spilte fem minutter tok en Solberg spiller et 5 meters utspark ved å spille ballen foran seg, for så å sparke den ut til beck’en. Her skulle det mulig vært nytt utspill, men dommeren var klar på at det skulle være indirekte frispark. Ivar ruller ballen til Kim Fredrik, som enkelt breisider inn 1-0 til Vikersund. Solberg ble nok litt rystet etter hendelsen, men tre minutter senere spiller de et langt oppspill, som Vikersund forsvaret ikke henger med på og Solberg Spissen er alene igjennom på ca. 30 meters hold. Da Bestemmer keeper Daniel seg for å rykke ut, dermed får spissen en lett oppgave med å plassere ballen i mål, 1-1.
Nå er det Vikersund som ikke henger med på notene. For etter snaue tre minutter, kommer kanten til Solberg seg fri nedover høyre siden, etter en miss av Sivert. Innlegget fant veien til en feilvendt, umarkert Spiller på 5 meter, som får snudd seg og plassert ballen i det lengste hjørnet, 1-2 til Solberg. «Nå har vi gitt bort to mål, så vi gir de ikke flere nå» Kom det fra trenerne på side linja. Gutta var enig.
Idet tolvte minutt får Vikersund frispark på midtbanen. Ivar tok det kjapt og spilte Pål igjennom foran mål, 2-2. Solberg tar avspark og varter opp med fint spill, som fører til mål bare minuttet etter, 2-3 til Solberg. 23 minutter spilt og Solberg kontrer etter et hjørnespark. Kontringen ender med et skudd fra 16 meter, hvor Daniel mesterlig redder med en «en-hånds redning. Kampklokka passerer 27 minutter når Pål blir spilt igjennom og scorer, men dommeren vinker dessverre for offside.
Vikersund har nå funnet fin-spillet og med 30 minutter spilt, lobber Ivar ballen over Solberg-keeper, siden han stod langt ute etter en klarering, 3-3. Gleden varte ikke lenge, for Solberg svarte med engang og fra skrått hold, bare minuttet etter, scorer de, 3-4.
Omgangen gikk mot slutten og det så ut til at Solberg skulle ha føringen til pause. Men Pål ville det derimot annerledes, for i det 34 minutt får Vikersund kast høyt i banen på venstresiden. Kastet havnet hos Pål, som driblet seg igjennom og plasserte ballen elegant i lengste hjørne, 4-4.

Etter en god team-talk i pausen, blåste dommeren i gang 2.omgang. Vikersund startet best og etter 38 minutter spilte de seg til en avslutning, som Kim Fredrik suste avgårde, men til alle sin fortvilelse, på feil side av stolpen. Bare to minutter etter har Vikersund hjørnespark. Ivar slår hjørnesparket knallhardt inn i feltet og treffer en stupende Kim Fredrik på hodet. Den fantastiske stupheadingen limte seg inntil stolpen og traff nettsiden, 5-4 til Vikersund. Nå har Vikersund tatt over det meste av kampen og ivrer etter flere mål. I det 45 minutt forsøker Kim Fredrik å nå Pål med et gjennom spill, keeper når ballen først, men klareringen blir dårlig og treffer Kjetil. Kjetil «hæler» ballen mot Pål på fabelaktivt vis. Til tross for å ha ryggen mot mål, snur Pål seg rundt og skyter på første touch. Skuddet rakte tunge til keeperen mens den spratt inn i mål, 6-4.
Bare to minutter etter målet, spiller Kim Fredrik og Pål fint seg imellom og Pål leverer en god pasning til Petter, som nå er alene med keeper på ca. 10 meter. Petter klarer å få ballen inn i mål, men dommeren signaliserer for offside. 52 minutter og Ivar sender Pål igjennom foran mål og Pål setter ballen enkelt i mål, men nok engang offside. Bare 3 minutter etter får Pål en ny sjanse, denne gangen på en pasning fra Kim Fredrik, men ballen havnet dessverre ikke i nettmaskene.
I en vanskelig periode, klarer likevel Solberg å skape en stor målsjanse på kontring i det 58 minutt. Men Kristoffer gjør en solid jobb på beck’en og forsvaret stoppet kontringen. Minuttet etter får Vikersund frispark nede i forsvar. Alexander H. slår langt og ballen flyr over alle. Pål løper i fra Solbergs sin siste-forsvarer, tar med seg ballen og fyrer av skudd, men skuddet havner i klypene til keeper. Bare sekunder etterpå, lager en Solberg spiller frispark på 25 meter. Kim Fredrik tar fart og plasserer ballen helt over muren og opp i vinkelen, men keeper får så vidt slått ballen ut til hjørnespark. Kim Fredrik vinner ballen på midten i det 62 minutt og sender i vei en pasning til en feilvendt Petter foran forsvaret til Solberg. Petter flikker elegant ballen videre ut til Pål på venstresiden, som skyter like utenfor mål. Med 5 minutter igjen av kampen, spiller Pål igjennom Kim Fredrik som får en grei jobb med å sette inn 7-4 målet.
Solberg kommer mer med i kampen igjen og viser bra spill, noe som fører til en scoring 3 minutter før slutt, 7-5. De resterende minuttene ebbet ut og dommeren blåste av kampen til en 7-5 seier for Vikersund.

Skrevet av: Lars Marius Winther.